Skip to main content

SEO er en proces - ikke et plugin

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: SEO
Opdateret 3. maj 2022

SEO er ikke et plugin

SEO er ikke et plugin eller en grøn prik. SEO er en proces. Ofte bliver hjemmeside-ejere fanget i at installere forskellige plugins og jagte en grøn ”godkendelsesprik”.

INDHOLDSFORTEGNELSE

Jeg har ofte fornøjelsen af ​​at tale om søgemaskineoptimering (SEO) med kunder. Der er et gennemgående omdrejningspunkt ved disse samtaler, som jeg har observeret og fået mig til at reflektere.

Misforstå mig ikke.

SEO er vigtigt og i det mindste, så gør du ”noget” når du jagter denne grønne prik.

Det er mere den måde, som de fleste implementerer plugins på, som jeg synes er frustrerende.

Problemet ligger ikke ved pluginet.

Det ligger hos hjemmesideejeren og dennes fortolkning af processen.

De fleste gange installerer ejeren et plugin og glemmer det eller fokuserer stærkt på den grønne prik med godkendelse og intet andet. Det er den forkerte tilgang og er fuldstændig utilstrækkelig, når du vil forsøge at skabe en bæredygtig søgetrafik til din hjemmeside.

Plugins kan sagtens være værktøjer inden for en overordnet proces.

Dit mål er bare ikke at jage en grøn prik.

Dit mål er at implementere en solid proces og bruge pluginet som et værktøj i eksekveringen af ​​din markedføringstrategi.

Jeg vil gå så vidt til, at koge det ned til et enkelt mål.

Hjælp Google med at finde det bedste indhold, der svarer på søgerens spørgsmål/problem (søgeintention) og du vil vinde – hver gang.

Rigtig god SEO handler ikke kun om data og søgeresultater. God SEO handler om besøgende på hjemmesiden og perfektion af brugeroplevelsen.

Jeg har selv benytte mig af den samme proces i omkring ti år. Den ændre sig dog løbende på grund af Googles algoritmeændringer, men mit konsekvente mål har altid været at imødekomme Google-søgerens søgeintention.

Det er vigtigt at fokusere på brugeroplevelsen. Det er hjertet af højkvalitets SEO, og det bliver vigtigere for hver ny ændring, som Google udruller.

Hvordan kan du definere en SEO-proces?

Du kan starte med at gennemgå den proces, jeg har brugt i årevis. Den deler sig i tre dele og lidt over ti trin.

  • Gennemgå eksisterende data fra din hjemmeside, f.eks. Google Analytics eller Matomo Analytics.
  • Gennemgå dine konkurrenters hjemmesider og evt. benytte et SEO-analyseværktøj til at scanne konkurrenternes hjemmeside, f.eks. Semrush (reklamelink).
  • Valider data ved at gennemgå faktisk Google-aktivitet og søgeresultater.
  • Lav en liste i et regneark over søgeord, der fokuserer på at løse problemer for din målgruppe.
  • Tjek og gennemgå søgevolumener for søgeordene på din liste.
  • Giv dine søgeord en score for relevans baseret på, hvor tæt den matcher din målgruppe og det du tilbyder.
  • Match fokuserede søgeord til dit eksisterende indhold og fremtidigt indhold.
  • Skab meget indhold, der giver løsninger på målgruppens problemer.
  • Markedsfør dette indhold online.
  • Gennemgå din hjemmeside og webserver for teknisk SEO og lav forbedringer, hvor det er nødvendigt.
  • Tjek dine fremskridt med f.eks. Semrush, lær af det der virker og gentag det.

Bemærk, at min proces er ikke et kvikfix. 

Det er fordi søgemaskineoptimering ikke fungerer på den måde. Enhver, der siger, at det er, lyver for dig og du er på vej mod en fiasko.

SEO er hårdt arbejde!

Men du bliver så rigelig belønnet, fordi god SEO giver resultater, og disse resultater er langsigtede.

"SEO er kompliceret og lyssky forretning"

Med en baggrund i bl.a. antropologien kan jeg godt lide at udføre små (uskyldige) eksperimenter med mine kunder. Jeg beder kunden om at fortæller mig de første ord, de tænker på, når de hører forkortelsen ”SEO”.

"Kompliceret, farligt, fup og fiduser, lyssky branche, forvirrende og frustrerende" var blot nogle få af de negative ord, som jeg har hørt over tid.

Når jeg tænker på SEO, tænker jeg muligheder, succes, omsætning, kundeemner, salg, vækst, magt, befrielse, frihed, kraftfuld og engagement.

Hvorfor er mine ord så anderledes end andres?

Fordi jeg har uddannet mig selv i, hvad SEO er, hvad Google ønsker og hvad der skal til for at få succes, og hvordan jeg kan bruge det til at hjælpe med at løse nogens problemer.

Ændre din opfattelse af SEO, og du vil ændre dine resultater.

Jeg frygter hverken Google eller SEO. Jeg forsøger ikke at snyde Google eller mine SEO-kunder. Jeg forsøger at hjælpe besøgende og kunder på hjemmesiden ved at løse deres problemer. Og på det seneste har jeg løst en masse problemer ved at ”uddanne” mine kunder i søgemaskineoptimering.

Hvorfor?

Fordi gennem uddannelse, viden og indsigt opnår du kontrol over din SEO på din hjemmeside eller webshop.

Når jeg hjælper med at styrke en kundes SEO-viden, bliver jeg hurtig energisk og passioneret. Det giver mig benzin og driver mig fremad. Det er derfor, at jeg taler meget om SEO og bruger tid på grundigt at besvare e-mails fra kunderne, der har SEO-spørgsmål.

Jeg gør det for deres skyld, men jeg indrømmer, at jeg også gør det for mig selv. Det er med til at holde mig skarp.

Har jeg givet dig flere spørgsmål om SEO end svar?

Fremragende!

SEO er altid under forandring, og du bør altid have spørgsmål. Jo flere spørgsmål du stiller om din besøgende, jo flere muligheder har du for at vinde i SEO.

Jeg ville elske at uddanne dig, styrke dig og inspirere dig til at lære SEO og kontrollere din egen online skæbne (lød måske lidt cheasy).

Alle kan få succes med SEO.

Du skal bare forstå hvorfor, og så anvende det på hvordan, og fokusere på at løse problemer.


Hjælp til Joomla?