mandag, 08 maj 2017

Joomla SEO

  • Af Michael Sønderup Nielsen

Det kan tage tid at få sin hjemmeside til at ligger godt placeret på Google i en konkurrence præget branche. Men, med bare et minimum af indsigt i SEO, kan du faktisk selv gøre en stor del af arbejdet.

SEO kan virke mystisk og uforståeligt.

Du koncentrerer dig om din virksomhed og kunderne, og gør dig måske ikke de dybere tanker om, hvordan Google bestemmer, hvad der skal vises i dit søgeresultat.

Vidste du godt, at du selv kan påvirke søgeresultatet i Google?

I nedenstående vil jeg introducere dig til SEO og fortælle dig om nogle grundlæggende SEO-discipliner og hvordan det hele hænger sammen.

 

Ja tak! Jeg har brug for hjælp...

 

Hvad er SEO?

SEO er en engelsk forkortelse for Search Engine Optimization, som er videnskaben om, hvordan du kan tweeke din online præsentation for at få en bedre placering i Google søgeresultatet. De andre søgemaskine, som f.eks. Yahoo, vil også reagerer på dit SEO-arbejde.

I Danmark er ca. 92% af alle søgninger foretaget med Google. Derfor giver det ret god mening kun at fokuserer på Google.

De optimeringer, du kan gøre for at forbedre din placering er afhængige af at vide, hvordan Google fungerer, og hvilke optimeringer du kan lave for enten at gavne din hjemmeside - eller skade den.

Ofte ser jeg at en SEO-nybegynder har lavet optimeringer, som Google straffer hjemmesiden meget hårdt for. Havde nybegynderen blot sat sig ind i SEO og hvordan Google fungerer, så ville det ikke have været sket.

SEO kan deles op i to vigtige dele:

  1. Onsite SEO-optimeringer
  2. Offsite SEO-optimeringer

Onsite SEO-optimeringer er elementer som du selv er i kontrol over på hjemmesiden.

Offsite SEO-optimeringer er elementer på andre hjemmesider, som du kun i begrænset omfang selv er herre over.

En god tommelfingerregel siger, at når du arbejder med SEO skal du passe på ikke at go crazy.

Du har sikkert hørt om, at søgeord er godt at have med i dine tekster.

Men, hvis der er for mange søgeord, så kan det faktisk være skadeligt for hjemmesiden og den mister værdi hos Google. Google vil have kvalitetsindhold og du kan ligeså godt lytte til Google og følge deres anvisninger.

 

Ja tak! Jeg har brug for hjælp...

 

Onsite SEO-elementer

Onsite SEO-elementer kan være en del af hjemmesidens struktur eller indholdet.

  • Metadata
    • Hjemmesidens metadata består af sidetitlen og sidebeskrivelsen. Du kender teksten fra Google søgeresultatet, hvor der er en klikbar titel og lidt tekst nedenunder. Sidetitlen skal være 70 tegn eller derunder med dit firmanavn og en sigende titel for den side på hjemmesiden, som man lander på. Sidebeskrivelsen skal bestå af et par sætninger, der opsummerer indholdet på den side, som man lander på. Beskrivelsen skal indeholde 1-2 relevante søgeord på den pågældende side.
  • Andet metadata
    • Her kan du udnytte muligheden for at lave alternativ billedtekst på billederne. Det fortæller Google, hvad billedet er. Fordelen er at dine billeder også dukker op Google billedsøgningen.
  • Links
    • Det er meget vigtigt, at du linker til andre hjemmesider og til sider på din hjemmeside (interne links). Interne links hjælper Google med at finde alle siderne og kan indeksere dem i deres database. Dette kan også opnås med et sitemap, der er et slags kort over hjemmesiden med samtlige menupunkter og links i en slags listeform. Links fra din hjemmeside til andre hjemmeside overfør lidt af din hjemmesides SEO-værdi – eller som vi kalder det, Google-juice.
  • Andre SEO-elementer
    • Ved at benytter overskrifter (H-tags), fed og kursiv, en konsekvent brug af farver, standard navigation er alle med til at gøre brugeroplevelsen bedre (User Experience). Disse ting kigger Google også på. Jo mere usædvanligt hjemmesidens design og struktur er, jo sværere vil det være for den typiske bruger at navigere, og jo lavere SEO-værdi vil hjemmesiden få.

 

De nævnte SEO-elementer skal du betragte som dit ydre. Det inderst af dig, er dit kød og skelet.

Med denne metafor forsøger jeg at synliggøre dybden ved SEO. Skelettet er hjemmesidens arkitektur. Din Joomla-hjemmeside er baseret på en kode-arkitektur, som er med til at gøre forskellen i forhold til, hvordan Google ser hjemmesiden. Hvis din hjemmeside blev håndkodet tilbage i 90’erne, vil den sandsynligvis blive straffet hårdt, fordi arkitekturen er gammeldags og sløv.

En anden ret afgørende faktor for hjemmesidens SEO, er den server, som hjemmesiden ligger på.

Hjemmesidens arkitektur og serveren har indflydelse på din hjemmesides indlæsningshastighed og sikkerhed. En hurtig arkitektur og en hurtig server er et absolut must.

Hvad med ”kødet” tænker du måske?

Hvad er det?

Det er hjemmesidens indhold, dine tekster.

Indhold kan være mange forskellige ting. Det kan være en blog, nyheder, billeder, videoer, produkter osv.

For at Google kan indeksere dit indhold, så skal der være tekst. Dvs. at hvis der ikke er noget alternativ tekst til et billede, så kan Google ikke indeksere det.

Når Google indekserer dele af indholdet, forsøger Google at bestemme, hvad indholdet handler om. Google kigger efter søgeord, for at finde ud af, hvilket emne den pågældende side handler om oma. Alt dette sker lynhurtigt i baggrunden uden at du lægger mærke til det.

 

Ja tak! Jeg har brug for hjælp...

 

Offsite SEO-elementer

Offsite SEO-elementer er links. Hvordan en hjemmeside placeres på Google er et forhold mellem kvaliteten på indholdet, længde og fordelingen af teksten.

Det sker gennem links.

Hvert link har en værdi.

Værdien udregnes ud fra forskellige faktorer, som består af linkets position på en side og kvaliteten på den side, som det kommer fra. Og ikke mindst, om der er relevans mellem de to linkede sider.

Et eksempel på et link med stor værdi, kunne være en artikel om kummefrysere, der linker til forsiden på en webshop, der sælger kummefrysere.

En artikel om kummefrysere, der linker til en side om køleskabe kan også være relevant. Men en artikel om kummefrysere, der linker til en side om vindmøller, er overhovedet ikke relevant og har inden værdi.

Links er også påvirket af deres ankertekst, som det hedder.

Ankerteksten er den klikbare og synlige tekst i et link. Formålet med ankerteksten er at give en opsummering af det indhold, som man lander på ved et klik.

Man kan faktisk godt have et link uden tekst, som så bliver til et skjult link. Man kan ikke se linket, men det kan Google. Det kan Google, fordi den scanner hjemmesidens kildekode og ikke den hjemmeside, som man kan se i browseren. Google er ikke glad for skjulte links og straffer derfor hjemmesiden meget hårdt.

Links skal være organiske.

Et organisk link er links på denne hjemmeside, som jeg har indsat fordi jeg ved, at det de linker til har værdi.

Umiddelbart kan links virke harmløse, men de kan hurtigt gøre mere skade end gavn. For at definere typen af links bruges nogle gang begreber, som hentyder til farver: ”white hat” eller ”black hat” – en blanding af disse to kaldes ”grey hat”.

Begreberne er taget fra hacker-kulturen. ”White hat” er legitimt – denne teknik tillader Google. Et ”white hat” link kunne være at skrive indhold af meget høj kvalitet og dele/linke til det fra de sociale medier. I den modsatte ende har vi ”black hat”, som kunne være en masse links fra kommentarsporet i en blog til din hjemmeside, der findes hjemmesider, hvor man kan indsætte skadelige links til hjemmesider osv. ”Sorte” links enten ikke have nogen værdi, eller vil miste værdien ret hurtigt eller invitere til en straf hos Google. ”Gray hat” er en teknik, der går lige til kanten af at være umoralsk, men ikke helt er blevet forbudt endnu.

Her er nogle eksempler på hvad god link building er:

  • Skrive gæsteindlæg på en branche-relateret hjemmeside og linke tilbage til din hjemmeside.
  • Udnyt de sociale medier til at opnå synlighed og ”lokke” folk til at linke til din kilde med værdi.
  • Skabe relationer med højprofilerede personer og virksomheder i din branche og få dem til at anerkende din værdi og linke til dig.

 

Ja tak! Jeg har brug for hjælp...

 

Google straffe

Nu har jeg flere gange nævnt, at Google kan være farlig for din hjemmeside. Forklaring følger.

Din hjemmeside kan straffes på to måder. Enten pga. af Googles algoritme eller manuelt. Uanset hvilken så er konsekvensen at du mister terræn i søgeresultaterne.

Manuelle handlinger

Manuelle handlinger er når Google reagerer på SEO-ting på din hjemmeside, som ikke er som de skal være.

Det kunne være

  • unaturlige links til din hjemmeside
  • din hjemmeside viser tegn på, at den er blevet hacket
  • du har for meget tyndt indhold (for lidt)
  • din hjemmeside spammer indhold
  • din hjemmeside har skjulte links eller videresender af besøgende til sider, som de ikke havde planer om at skulle besøge
  • du skjuler tekst
  • du overfylder dine tekster med nøgleord
  • oma.

Heldigvis er Google også flink. Handler de på et eller andet vedr. din hjemmeside, så får du besked i deres Search Console (det gamle webmaster tool) og de kommer endda med flere anbefalinger til, hvordan du løser problemerne.

Algoritmiske straffe

Algoritmiske straffe sker når Google ændrer på den måde, som deres algoritme beregner hjemmesidernes placering i søgeresultaterne. Google opdaterer jævnligt deres algoritme, men heldigvis sker store opdateringer kun 1-2 gange hvert år.

Den største opdatering hidtil skete tilbage i 2011 og blev kaldt ”Panda”. Google har til vane for at kalde deres opdateringer dyrenavne. Panda’en lavede et dramatisk skift i, hvad der blev betragtet som kvalitetsindhold. Hjemmesider der ikke overlevede denne opdatering havde meget tyndt indhold. Googles strategi var at ændre fokus fra kvantitet til kvalitet.

Disse algoritmiske straffe er som sådan usynlige med mindre at du monitorerer sin hjemmeside, hvor du følger med i, hvordan din hjemmeside performer på Google.

Du kan tjekke med datoerne for kendte algoritmiske opdateringer og i f.eks. Google Analytics og se, om din hjemmeside er blevet straffet. Men, da der er flere hundrede individuelle faktorer, der spiller ind på hjemmesidens placering, kan det være noget af et detektivarbejde at finde.

Google Analytics

Ingen SEO uden Google Analytics. Men det gør heller ikke noget, fordi det er et meget stærkt værktøj som er gratis.

Med Analytics får du en masse viden om trafikken til og på din hjemmeside. Analytics kan også integreres med et hav af andre værktøjer, hvor man virkelig kan nørde SEO på den hårde måde.

Google Analytics kræver sit helt eget kapitel og jeg vil derfor ikke gå dybere ind i Analytics her.

Nøglen til god søgemaskineoptimering er data. Du skal vide, hvor du skal starte, du skal vide hvad der skal optimeres og du er nødt til at vide, hvordan disse optimeringer påvirker din hjemmeside.

 

Ja tak! Jeg har brug for hjælp...