Skip to main content

Din hjemmeside er ikke et visitkort

Michael Sønderup Nielsen - Joomla konsulent
Af Michael Sønderup Nielsen
Kategori: Webdesign
Opdateret 14. april 2022

Hjemmeside som visitkort

"Davs Jens, Günther fra webbureauet Vi Kan Det Hele For Det Halve. Har du ikke en hjemmeside til din virksomhed? Det burde du. Det er dit online visitkort."

Selvom at det ikke ligefrem er ukorrekt, er det bestemt misvisende.

For at forstå dette må du spørge dig selv ...

INDHOLDSFORTEGNELSE

Hvad er et visitkort egentlig?

Ifølge Google er et visitkort ikke andet end et stykke papir med en persons eller en virksomheds kontaktoplysninger.

definition paa et visitkort

 

Så at anskue din hjemmeside som et visitkort er ligesom at sige "din hjemmeside er intet andet end en side med kontaktoplysninger".

Det giver mening, indtil det punkt, hvor det ikke gør det.

Hvorfor det?

Fordi hjemmesider er meget mere end blot ”kontaktoplysninger”

Lad mig fortælle dig hvordan.

Hjemmesider fortæller historier.

Historier er en vigtig del af vores liv. De skaber empati mellem hovedpersonerne og tilskuerne.

Tro det eller ej, de kan endda få dit salg til at stige!

Hvordan?

Her er lille øvelse:
Skriv de 2 kendte mærker/brands, som du kommer til at tænke på. Mine to var Nike og Apple.

Hvorfor kom jeg til at tænke på de to mærker? Fordi de fortæller begge spændende og engagerende historier, der fik mig til at identificere mig med deres produkter.

Og folk køber af dem, de stoler på - af dem, de føler med.

Du kunne gøre det med et visitkort, men det ville snart miste sin funktion - at give kontaktoplysninger.

Hjemmesider giver dig praktiske eksempler

Dette er grunden til, at de fleste vil lede efter en virksomheds hjemmeside. De vil gerne vide mere.

Og den bedste måde at sikre, at dine oplysninger holder, er at give praktiske eksempler - bogstaveligt talt at male et billede.

Prøv at forklare nogen, hvorfor de skal vælge dig frem for dine konkurrenter på et stykke papir på størrelse med et Dankort. Prøv nu at gøre det overbevisende.

Hjemmesider kan FAKTISK linke til ”ting”

WHAT?

Selvom dette kan virke banalt på grund af hvor indlysende det er, er det en god pointe.

En hjemmeside kan lede dig til adskillige andre sider og hjemmesider, der bogstaveligt talt kan tjene - eller spare - dig penge.

Hvor mange gange har et visitkort tjent/sparet dig penge?

Tænk over det …

Hjemmesider er funktionelle

Hjemmesider har funktionaliteter – det siger sig selv eller … ?

Der er uendelige funktionalitetsmuligheder for en hjemmeside.

Du kan vise dine produkter i et karrusel-banner eller få sidefarven til at ændre sig i henhold til et brugerinput for at vise, hvordan produktet vil passe med den specifikke farve. Du kan oprette beregnere til din brugere for at vise, om det, du siger, rent faktisk vil tjene/spare dem penge.

Mulighederne er uendelige.

Det er op til dig at sørge for, at din hjemmeside fortæller, hvad dine bruger/potentielle kunder kan forvente.

Hjemmesider giver værdifuld statistik

Hvilken statistik ville det være?

Jo, hvem besøger din hjemmeside? Hvilke andre hjemmesider besøger denne person? Med andre ord, hvad er denne person interesseret i? Er denne person en mand eller en kvinde? Hvad er denne persons alder? Og hvor bor denne person? På hvilket tidspunkt fik denne person adgang til din hjemmeside? Hvor meget tid brugte denne person på din hjemmeside? Hvilke sider besøgte de? Hvor klikkede de? Hvor meget scrollede de på siderne?

Hvis du endnu har stiftet bekendtskab med brugersporingsværktøjer, så lad mig introducere dig til: Matomo Analytics (et alternativ til det ikke-GDPR kompatible Google Analytics), Hotjar og andre.

Dette er værktøjer, der samler brugerdata fra alle hjemmesider og sætter dem sammen for at give dig en "profil" på de besøgende. Du kan derefter blive klogere på målgrupper, som du kan reklamere over for. Du har måske selv oplevet, at du sjovt nok ser reklamer på Facebook fra en hjemmeside, som du netop har besøgt.

Det er også muligt at få indsigt i, hvorfor folk ikke scroller til bunden af din side, eller hvorfor de ikke klikker på "køb"-knappen.

Du kan ikke få data om, hvem der rent faktisk har læst dit visitkort.

Hjemmesider kan tjene dig penge

Simpelthen.

Vi lever i en tid, hvor vi kan oprette webshop med få klik og kan begynde at sælge. Det er ikke engang så kompliceret.

Medmindre dit visitkort er en af Amazon "købsknap med et enkelt klik", tjener du ikke penge med dem.

Hjemmesider kan spare dig tid - og penge

Har du nogensinde besøgt en hjemmeside, der så ud til at gøre dit arbejde for dig?

Der er hjemmesider, der giver gode løsninger på noget, du måske har brug for, og sparer dig tid - og muligvis penge - i modsætning til Facebook, som dræner din tid ”like” for ”like”.

Google er et godt eksempel på en hjemmeside, der sparer dig for en masse tid, når du søger efter informationer.

En anden hjemmeside kan matche priser for produkter og tjenester, og hurtigt vise de billigste tilgængelige muligheder. Nogle hjemmesider giver dig endda rabatter og rabatkoder.

Hjemmesider er oplevelser – en hjemmeside er ikke bare en hjemmeside

Lyder lidt cliché-agtigt, men meget sandt.

Hjemmesiden er en del af oplevelsen af din virksomhed.

Når du går ind på en hjemmeside, har du normalt et mål. Og du ønsker at nå dit mål på den mest effektive måde. Det er oplevelsen. Hvis du har en dårlig oplevelse og ikke når disse mål, vil du blive frustreret og forlade hjemmesiden - for måske aldrig at komme tilbage.

Det er derfor, du bør bekymre dig om, hvad folk oplever, når de besøger din hjemmeside. Hvis du fejler, kommer de måske aldrig tilbage til din hjemmeside eller vælger endda en konkurrent i stedet for dig.

Tænk over, hvad dine brugere føler, når de navigerer rundt på din hjemmeside.

Den bedste måde at skabe gode oplevelser på er ved at alliere dig med erfarne designere og udviklere, der ikke kun vil designe æstetisk tiltalende hjemmesider, men faktisk planlægger den mest effektive måde at bygge bro mellem din virksomheds og din potentielle kunders mål.


Hjælp til Joomla?